Jom Ikut

Apr 15, 2014

Tolong Jangan Hina Mereka

Assalamualaikum

Eiiiiiiiiii bodoh betul la,bangang betul la...Cepatlah sikit,time-time nie lah nak lalu kat sini..Aduhhhh,aku pakai perfume mahal-mahal nie,dia lalu plak kat sini..Kerja setakat camnie,nak pandang-pandang aku pulak.Dah kutip tue,blahh la cepat..Dah la busuk.......................................

Ermmmmmmmmmmmmmmmmmmm.............................

Cik Nur tak tahu nak cakap apa,apabila terdengar kata-kata sebegini.Kenapa anda perlu bercakap begitu..Saya,anda dan orang-orang lain pun lalu di situ,berada di tempat yang sama dengan anda berdiri.Perlu ke anda berkata sebegitu???

Dari apa yang Cik Nur tulis kat atas tue rasanya dah dapat teka kot....

Kisah tentang........................................................................................

*
*
*
*
*
*
*
*


Google


Kisah tentang lori & pemungut sampah...

Setiap hari lori sampah akan lalu di kawasan rumah,tempat kerja atau dimana-mana sahaja disekeliling kita kan.Kenapa lori tue mesti lalu disitu,mengapa lalu setiap hari???? Semestinya untuk mengangkut sampah-sampah yang ada..Siapa pulak yang buat sampah??? Kitalah..Manusia...Yang setiap hari membuang begitu banyak sampah.

Pernah tak terfikir,andainya tiada siapa pun yang inginkan pekerjaan memungut sampah nie,bagaimana dengan sampah-sampah yang kita buang tadi??? Siapa yang nak kutip,siapa yang nak tolong buang??

Kita nak rumah dan persekitaran kita bersih,bebas dari sampah dan bau busuk..Dan selalunya kita akan buang sampah ke dalam tong sampah di luar rumah.Pastu kita dah tak payah fikir dah  kemana sampah tue akan dibawa dan siapa yang akan memungutnya untuk kita kan..

Sebab tue lah,kita patut ada rasa hormat pada orang-orang yang bekerja memungut dan membawa lori sampah nie.Mereka juga ada hati & perasaan.Mereka bekerja untuk mencari rezeki.Ingat mereka tue suka ke kerja macam tue..Dengan bau,kotor lagi..Kita tak tahu kenapa mereka memilih pekerjaan sebegini.Semuanya ada sebab masing-masing.

Kalau terserempak dengan lori mengangkut sampah nie,tak perlulah sampai nak memaki hamun mereka.Dah tugas mereka lalu dan berhenti di situ untuk memungut sampah.Lagi satu,kalau pekerja pemungut sampah tue pandang-pandang,mungkin pada hari itu anda lawa sangat dari hari-hari biasa,mungkin baju yang anda pakai tue cantik.Tak rugi pun kalau mereka tue pandang anda.Tapi,kalau sampai tahap usik atau pegang-pegang tue,memang melampaulah kan.Itu boleh di ambil tindakan.Tapi kalau setakat pandang je,buat biasa sudah...



Google


**** Lagi satu sikap kita apabila membuang sampah..Buanglah dengan cara yang betul.Mana yang boleh di kitar semula tue,kita asingkan dan buang di tempat yang sepatutnya.Dan sampah yang lain tue hendaklah kita masukkan di dalam plastik sampah..Diikat kemas barulah dibuang ke dalam tong sampah. Bukan kita main buang macam dalam gambar kat atas nie..Kasihan pada pekerja pemungut sampah tue nanti...



Google



**** Peringatan untuk diri sendiri juga,kalau lori sampah lalu di depan awak,walau busuk macam mana sekalipun,tahan la sikit..Ingat Nur,jangan cakap yang bukan-bukan di depan pekerja pemungut sampah.
Mereka ada hati & perasaan juga..Jangan jadi macam Orang yang tadi tue.... ;-)





7 comments:

  1. memang pun kadang2 tu kecian kat org yg mengangkut sampah tu...
    dia org pun mencari rezeki yg halal jugakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pun..tanpa mereka,siapalah yang nak pungut semua sampah yang ada..jangan pandang hina pada mereka..mereka buat kerja halal... :-)

      Delete
  2. sepatutnya kita semua berterima kasih kepada mereka.. tanpa mereka tentu dunia kita akan dipenuhi dengan sampah.. kalau di negara jepun pengangkut sampah dipandang mulia dan diberikan gaji yang agak lumayan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tue aiza..nur setuju ngan aiza..tanpa mereka,susahlah kita kan :-)

      Delete
  3. disisi allah kita adalah sama...

    membalas kunjungan dan follow

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye..betul tue...mereka ada hati & perasaan juga...
      trima kasih sudi singgah sini :-)

      Delete
  4. Betul tu Nur, kenapa nak hina...mereka pun berjasa tolong angkatkan sampah kita. Nice sharing...thanks ;))

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KoMeN DiSiNi ^-^

Popular Posts