Jom Ikut

Feb 10, 2014

Mahram, Bukan Muhrim

Assalamualaikum

Ramai yang masih lagi keliru akan perkataan Muhrim dan Mahram kan.Dulu Cik Nur sendiri pun salah sebut tentang dua perkataan nie.Tapi sekarang Cik Nur dah dapat beza antara Muhrim dan Mahram :-)


MUHRIM

Bermaksud orang-orang yang sedang melakukan ihram haji ataupun umrah.Mereka dilarang melakukan beberapa perkara sepanjang menunaikan ibadat ini.


MAHRAM

Bermaksud orang-orang yang ada pertalian darah dengan diri kita dan haram dikahwini,seperti adik-beradik,ibu bapa,dan lain-lain.Mahram ini juga adalah orang yang jika kita tersentuh kulit sekalipun,tidak akan terbatal wudhu.


Tetapi.....................................


Kenapa masih ada drama-drama di televisyen salah lagi menggunakan perkataan Muhrim dan Mahram. Masih lagi menyebut Bukan Muhrim.



BUKAN MAHRAM adalah sebutan yang betul





6 comments:

  1. hal ini dah banyak kali di bahaskan..nampaknya dah jadi kebiasaan .. harap mereka alert

    Hari ini hari last untuk vote,Luangkan sedikit masa untuk vote blog acik yang tercalon bagi favorite lifestyle blog Cara vote di sini

    ReplyDelete
  2. Dari semasa ke semasa perlu diperbetulkan... part yang nie mufti2 tak pernah ambil tau pun kan... dibiarkan saja berrtahun2 kesalahan tu diajarkan kepada rakyat... mufti sibuk dok berpolitik jerr...! ermm... banyak lagi kesalahan2 lain sebenarnya...

    ReplyDelete
  3. lepas baca entri ini baru aiza tahu ada beza rupanya antara mahram dan muhrim tu.. terima kasih di atas pencerahan ini..

    ReplyDelete
  4. sekarang mahram ni pon sejak dipopularkan di TV, makin ramai juga yang sudah faham maksudnya. dulu sy pon tak tahu...kawan2 n sedara mara ramai pergi umrah, jadi familiar la jugak sebab diorg dok sebut2.. hihi

    ReplyDelete
  5. a'ah..sebelum nie Nur pun slh sebut..hihihi

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KoMeN DiSiNi ^-^

Popular Posts